Toppbilde lab pi Toppbilde lab pi

– Jeg har alltid visst hva jeg vil bli

Scroll

Hermine og Alexandra (15) har dobbelt så mye realfagsundervisning som andre tiendeklassinger. Skal Norge møte etterspørselen etter realfags- og teknologikompetanse, bør flere unge gjøre som 15-åringene.

– Det er her det skjer!

De to klassevenninnene Hermine Skjelbred-Eriksen og Alexandra Jakobsen viser vei til labben på Norges realfagsgymnas. Her brukes usedvanlig mange timer til naturfagundervisning. Jentene har nemlig valgt et skoleløp med stor vekt på realfag.

DSC03559
FOKUSERTE PÅ FRAMTIDEN: Hermine og Alexandra er 15 år og allerede fast bestemte på hvilken utdanning de skal velge. FOTO: Izabela Berezowska
– Realfag og teknologifag har jo et litt nerdete rykte. Det er ufortjent! Bare tenk hvor uendelig mye spennende du kan bruke det til i yrkeslivet, sier Hermine.

Norge trenger flere realfagsjenter

Etterspørselen etter teknologi- og realfagsutdannede i Norge øker og øker. Norges ingeniør og teknolog-organisasjon anslår at 69 prosent av arbeidsgivere i privat sektor vil trenge flere ingeniører i årene som kommer. Størst er behovet innen bygg, etterfulgt av elektro og IKT. Tekniske fagarbeidere, ingeniører og realister er etterspurt, men er samtidig fagområder der kvinneandelen er lav. Derfor jobbes det iherdig med å rekruttere jenter til realfag og teknologiutdanning.

– Jeg tror det er viktig å skape et godt miljø innen realfag og teknologi – også for jenter. Vi blekner litt blant guttene som ofte er flinkere til å vise frem og «skryte» av kunnskapen sin. Derfor er det gjerne lettere for gutter å vise at de briljerer i realfag, mener Alexandra, som i fjor byttet skole for å sikre seg mer realfagsundervisning.

Det klirrer i reagensrør når jentene tar på seg forskerfrakkene og gjør klart til dagens første eksperiment. Ved Norges realfagsgymnas går elever som satser tungt på realfag. Skolen har fokus på motivasjon, fordypning og mestring i matematikk, naturfag og teknologi.

– Hvorfor tenker dere at realfag er så viktig?

– Fordi det finnes en rekke problemer vi må løse i framtiden. Noen er store og alvorlige, andre litt mindre. Og til det trenger vi realfagskompetanse.

Fikk smaken på problemløsning i FIRST® LEGO® League

At realister kan løse problemer, fikk jentene erfare da de nylig stakk av med en andreplass i den skandinaviske finalen av FIRST® LEGO® League. Nå skal de også delta i verdensfinalen i Texas.

Den årlige kunnskaps- og teknologikonkurransen arrangeres med støtte fra Equinors talentutviklingsprogram, Morgendagens helter.


DSC03587
VIL INSPIRERE: Hermine håper hun kan være med på å inspirere flere jenter til å velge teknologi- og realfag. FOTO: Izabela Berezowska

Hermine og Alexandra var to av åtte skarpe hoder på laget Strawberry Pi. Andreplassen ble deres etter å ha presentert et imponerende konsept som løsning på et stort miljøproblem:

I 2020 falt nemlig mer enn 5000 containere over bord fra fraktskip. Tallet var usedvanlig høyt – for i snitt havner 1500 containere årlig på havets bunn, eller skylles i land på et eller annet kontinent. Og det er mange grunner til at de havner i havet; røft vær, økt transport og høyere containerstabler på skipene, kombinert med mindre mannskap om bord, er noen av årsakene

– 5000 containere virker kanskje ikke all verdens, når så mye som 226 millioner containere krysset verdenshavene i 2020. Men de forsvunne containerne fører til store økonomiske tap, enorme forsikringsutbetalinger, ulykker og forurensing i havet, forklarer Hermine.

Kreativ løsning på et stort miljøproblem

Løsningen jentene kom opp med var å utstyre containere med en oppblåsbar og sporbar flytevest, som festes på undersiden av hver container. På den måten vil man kunne finne igjen containere, og hente dem opp fra havet. Konseptet fikk navnet FloatOn 3.14, som i Pi.

– Vi snakket med eksperter innen skipsfart, og ulike ingeniører – og fikk hjelp til å videreutvikle ideen vår. I tillegg måtte vi sette oss inn i den økonomiske delen av problemet. Vil det lønne seg å hente en bortkommen container, fremfor å la den synke? Det var en fin erfaring å delta i konkurransen, og vi lærte veldig mye av det, sier Alexandra.

Det var helt rått at vi som rent jentelag nådde så langt, smiler Hermine.

– Hva skal dere bruke realfagskunnskapen til i framtiden?

– Jeg har alltid visst hva jeg vil bli, jeg. Som barn ble jeg helt bergtatt av SciFi-filmer med flyvende hus. Jeg håper jeg kan være med på å skape framtidens hus, som man ser i filmer, smiler Alexandra, som har peilet seg ut en yrkeskarriere som sivilingeniør.

Hermine, på sin side, er fast bestemt på en jobb innen finans.

– Jeg synes penger er innmari spennende. Tenk hvilken rolle de spiller i samfunnet vårt, avslutter hun.

Dette er Morgendagens helter

Equinor er stolt sponsor av framtidens realfagshelter gjennom sitt talentutviklingsprogram Morgendagens helter.

Her har Equinor et tett samarbeid med flere av landets vitensentre, støtter undervisningsprosjekter, kunnskapskonkurranser og prosjekter som oppfordrer til kreativ tenkning og problemløsning.

Vi tror at noen av framtidens aller viktigste helter vil være ingeniører og teknologer, og sammen med våre samarbeidspartnere ønsker Equinor derfor å bidra til økt interesse og motivasjon for å velge realfag.