DSC1881 DSC1881

Sondre og Olav går for seier i FIRST® LEGO® League:

– Det ville være fantastisk å vinne dette

Scroll

De tropper opp på skolen på planleggingsdager, og bruker fritiden sin på skolearbeid. Det kan gi 15-åringene seieren i årets skandinaviske finale i FIRST® LEGO® League.

– Vi gjør det vi kan for å perfeksjonere programmene våre, og håper dette er nok.

Esker med LEGO og byggesett står spredt rundt på kjemirommet på Holen skole, like utenfor Bergen. Midt i rommet ruver to digre bord fylt av kraner, biler og broer – i LEGO, de og.

Sondre og Olav (15) jobber hardt for å nå målet de har satt seg: seier i den skandinaviske finalen i FIRST® LEGO® League. Konkurransen går av stabelen i Ålesund 12. mars. De to kameratene har allerede gått til topps i den regionale finalen av konkurransen.

– Hvis vi vinner i Ålesund vil det være helt utrolig. Det er nok flere lag som er like engasjerte og som har like lyst til å vinne som oss, men med litt flaks er alt mulig, sier de.

Lærer opp morgendagens helter

Takket være valgfaget teknologi i praksis, får elevene ved Holen skole muligheten til å delta i FIRST® LEGO® League. Kunnskaps- og teknologikonseptet er utviklet for barn og unge mellom 4 og 16 år, og har som mål å inspirere deltakerne til å bli morgendagens ingeniører, forskere og problemløsere.

FIRST® LEGO® League går ut på at deltakerne utforsker problemstillinger innenfor et tema, og prøver å finne løsninger som voksne ikke har tenkt på. I september hvert år offentliggjøres et nytt oppdrag. Deretter har lagene åtte uker på å jobbe med sine løsninger, før de deltar på en lokal eller regional turnering. Lagene består av en voksen veileder og en gruppe barn eller ungdommer.

– Ikke få med rotet, da, sier Arild Mundal spøkefullt til fotografen.

Mundal er lærer i valgfaget teknologi i praksis ved Holen skole. I fire år har han fulgt elevene Sondre og Olav i det som er blitt favorittfaget deres. De to kameratene på 15 år bruker både skoletid og fritid på å få Lego-roboten de har bygget til å gjøre nøyaktig det de vil. Ifølge læreren, Arild, er de drivende dyktige.

– Vi synes dette er skikkelig gøy! Frem mot den skandinaviske finalen har vi brukt opp mot 15 timer i uken på roboten – mer fritid enn skoletid, faktisk, sier Sondre.

– Ja, dere troppet jo opp her på planleggingsdagen til og med, ler Mundal, og fortsetter:

– De var her da jeg dro fra jobb også! Det er ikke tvil om at engasjementet er på plass.

Vil jobbe med programmering

De to kameratene var 11 år da de ble introdusert for programmering. Det har gjort begge to sikre på at det er dette de vil jobbe med på fulltid om noen år.

– Det er veldig gøy å løse problemer. Eller se etter bedre løsninger enn de som eksisterer, sier Sondre.

På veien har tenåringene – i tillegg til å ha det kjempegøy – plukket med seg masse kunnskap; om research, samarbeid og matematiske formler. De har også fungert som «semi-pedagoger», og vært med på å inspirere og lære opp lærerstudenter i FIRST® LEGO® League-konseptet. NLA Høgskolen og Bergen Vitensenter, VilVite, har nemlig etablert et samarbeid om praksisplasser for lærerstudenter fra høyskolen i forbindelse med FIRST® LEGO® League. Lærerstudentene er ute ved ulike skoler og har praksis i forbindelse med skolens deltakelse i FIRST® LEGO® League.

DSC2004
HOLEN TECHDESIGN: Olav og Sondre er et av flere skolelag som deltar i årets FIRST® LEGO® League. Her med veilederen, Arild Mundal. Foto: Jonas Nord Gusland

– Takket være disse to dyktige og engasjerte ungdommene, har vi inspirert morgendagens lærere til å satse på teknologi i klasserommet. For mange lærere er dette ukjent farvann, og dermed litt utenfor komfortsonen. Men teknologi er framtiden, og det er viktig at vi som lærere følger med i timen, sier Mundal.

Sikter mot toppen

Seieren i årets skandinaviske finale i FIRST® LEGO® League er 15-åringenes mål. Det er kun dager igjen til de skal kjempe mot flere andre dyktige lag i Ålesund. Duoen har både vunnet og gjort det godt i Teknologiprisen, og stukket av med seieren i den regionale finalen i FIRST® LEGO® League. En bragd – og stor stas, etter å ha forsøkt å hevde seg tidligere år.

I konkurransen skal deltakerne bygge og programmere en egen LEGO-robot som skal løse oppdrag på robotbanen. De skal tenke strategisk og prøve å få så mange poeng som mulig i hver 2,5 minutter lange robotkamp.

– Dere har virkelig gode sjanser til å vinne konkurransen i år, oppmuntrer Arild.

Veilederen skryter av gutta, som hele tiden jobber for å effektivisere oppdragene roboten skal løse.

– De kan sette seg ned og bruke lang tid på å pønske ut hvordan de kan spare et sekund eller to i finalen. Jeg er helt imponert, sier han.

– Jeg har denne øvingsbanen stående hjemme på et bord også. Olav og jeg bruker den på fritiden. Mamma gledet seg til den regionale finalen var over, så jeg skulle rydde den vekk, men jeg har sa at hun nok må vente med å glede seg for mye, smiler Sondre.

– Det fikk jeg rett i.


DSC1999
SPENTE: Lørdag 13. november kåres vinneren i FIRST® LEGO® League. Foto: Jonas Nord Gusland

Dette er FIRST® LEGO® League

  • FIRST® LEGO® League er verdens største kunnskap- og teknologikonkurranse for barn og unge.

  • Konkurransen arrangeres av FIRST Scandinavia med støtte fra Equinors talentutviklingsprogram Morgendagens helter. Målet er å øke interessen for teknologi og realfag og stimulere dagens unge til å bli morgendagens ingeniører og forskere.

  • FIRST® LEGO® League finnes i tre divisjoner, for barn i alderen 4-16 år: Challenge for 10-16 år, Explore for 6-9 år og Discover for 4-6 år.

  • Den 13. november 2021 arrangeres det regionale turneringer i FIRST® LEGO® League på vitensentre over hele landet.