Equinor MDH TRY FLL toppbilde 03 foto Einar Aslaksen 9962 Equinor MDH TRY FLL toppbilde 03 foto Einar Aslaksen 9962

Bergenslag med nyskapende vinneridé:

– vil berike livet til synshemmede

Scroll

Hvordan kan man gjøre det enklere for synshemmede å være i aktivitet? Forskerspirene på FIRST® LEGO® League-laget RoboMech 2.0 har svaret.

Det finnes muligheter til å leke og være aktive overalt – i frodige parker, på asfalterte plasser, i klasserommene våre og ute i friminuttet. Til og med når vi står i kø og venter. Men for blinde og svaksynte kan hverdagsaktivitet uten assistanse være problematisk.

Gjennom et forskningsprosjekt som støttes av Equinor Morgendagens helter, har fem unge forskerspirer fra Totland kommet fram til en løsning som kan revolusjonere synshemmedes mobilitet.

— «MyEyes» er et håndholdt instrument på størrelse med håndtaket til en skistav. Den bruker lidarsensorer for å skanne omgivelsene og lete etter hindringer. Ved hjelp av vibrerende soner, sender den taktil informasjon om posisjon og avstand til hindringer i veien, forklarer Tiril Hausberg Kåstad (13).

Mens en ordinær mobilitetsstokk baserer seg på ett berøringspunkt, vil RoboMechs løsning observere en større flate – og dermed minske sjansen for å snuble. — Da kan man bevege seg raskere, sier Olav Smådal Hitland (16).

Til topps Skandinavia

Ungdommenes løsning er faktisk så god at de ble nominert til forsknings- og innovasjonskonkurransen Scandinavian Innovation Award (SIA), som er en utvidelse av FIRST® LEGO® League. Tema for årets konkurranse var fysisk aktivitet, hvor oppgaven var å finne nye innovative løsninger som kan hjelpe barn og unge å holde seg aktive. Av 726 skandinaviske lag var det RoboMech 2.0 som til slutt trakk det lengste strået.

Equinor Mdh TRY FLL robomech 04 foto Einar Aslaksen 9942 F
VINNERNE FRA TOTLAND: Robomech 2.0 består av Sondre Hausberg Kåstad (15), Solveig Smådal Hitland (14), Liv Anitra Skutlaberg (14), Olav Smådal Hitland (16), Tiril Hausberg Kåstad (13). Foto: Einar Aslaksen
— Jeg tror vi ble nominert fordi ideen vår er realistisk. Den kan løse et alvorlig og reelt problem på en enkel måte. At vi skulle vinne hele konkurransen var helt utrolig, sier Sondre Hausberg Kåstad (15).

Imponerte Olympisk mester

Denne våren har laget ligget i hardtrening for å utvikle både prosjektet og øve på presentasjonen i ukene før konkurransen. Det var derfor stor stas da elevene fikk skryt fra en tidligere olympisk mester som dukket opp på skjermen under finalen, som i år ble avholdt digitalt. 

I fjor ble det kjent at Astrid Uhrenholdt Jacobsen la opp som langrennsløper for å satse videre på legeyrket. Med stor lidenskap for fysisk aktivitet, sport og realfag, lot hun seg imponere av de kloke hodene.

— Jeg er svært imponert over det høye nivået på løsningene som RoboMech 2.0 og de andre har kommet opp med for å gjøre fysisk aktivitet mer tilgjengelig for alle. Det er disse vi stolt kan kalle for morgendagens helter, sier Jacobsen.

Har du en forskerspire i magen? Alle nye lag som melder seg er på FIRST® LEGO® League, er med i trekningen av gratis utstyr. Les mer, og meld på ditt lag her.

Equinor Mdh TRY FLL robomech03 foto Einar Aslaksen 0191 F

RoboMech 2.0s tre tips for å lykkes:

1. Samarbeid er viktig! Jobb sammen som et lag fra start – dere kommer ikke langt hvis bare én eller to på laget jobber.

2. Alle har sine styrker – spill på det. Det er viktig at alle får plass og tillit til å bidra med det de er gode på.

3. Finn et prosjekt dere brenner for og ha det gøy! Da blir dere mer engasjert, og resultatene blir bedre.

Århundrets oppgradering

I arbeidet med prosjektet har ungdommen hatt tett dialog med Blindeforbundet. De har bidratt med innsikt om målgruppens behov og hvilke utfordringer de står overfor når det kommer til fysisk aktivitet.

Etter samtaler med målgruppen kom det raskt fram at mange synes det er vanskelig å bruke mobilitetsstokken – som har vært det eneste verktøyet for uassistert mobilitet det siste århundret.

— Da vi startet prosjektet hadde vi en teori om at det var mangel på aktivitetstilbud som var hovedproblemet. Men det viste seg raskt at vi tok feil. Problemet lå i å komme seg fram og tilbake, forteller Sondre.

— Vi håper «MyEyes» kan bidra til at flere synshemmede kan komme seg i aktivitet på egenhånd, sier Tiril.

Foreløpig er idéen begrenset til en prototype i 3D. Men selv om konkurransen er over har laget ingen planer om å legge oppfinnelsen på hylla.

— Vi har tro på ideen, og teknologien finnes jo allerede. Så da ville det være dumt å gi seg nå. Framover skal vi forsøke å finne flere samarbeidspartnere og gjøre flere tester, slik at vi kan realisere «MyEyes», avslutter Tiril.

Vil du være med på FIRST® LEGO® League? Alle nye lag som melder seg er på er med i trekningen av gratis utstyr. Les mer, og meld på ditt lag her.

Dette er Scandinavian Innovation Awards

  • Scandinavian Innovation Award er en utvidelse av FIRST® LEGO® League – verdens største kunnskaps- og teknologikonkurranse for barn og unge mellom 10 og 16 år.
  • Av 500 lag i Skandinavia ble fem norske lag håndplukket til å delta i konkurransen. I tillegg har to danske og tre svenske lag kvalifisert seg.
  • Arrangementet FIRST® LEGO® League arrangeres av FIRST Scandinavia og støttes av Equinors talentutviklingsprogram Morgendagens helter.
  • Hensikten med arrangementet er å øke unge menneskers interesse for teknologi og realfag og stimulere dagens ungdom til å bli morgendagens ingeniører og forskere.