Robotbyggerne kommer!

Scroll

Publisert:

Mange utregninger må til når det skal lages roboter til finalen i FIRST® LEGO® League. Men hemmeligheten for å lykkes i verdens største teknologi - og kunnskapskonkurranse for barn og unge kan oppsummeres i ett ord: Samarbeid.


– Her har dere treningsområdet vårt, sier Victor Andersson Reitan på robot-teamet. Sammen med de andre klassekameratene på «Team Splash» deltar han i finalen av FIRST® LEGO® League. Sjetteklassingene fra Stavsberg skole i Ringsaker har utviklet en oppfinnelse som kobler sammen realfag og teknologi, og som svarer på en av vår tids store utfordringer – nemlig hvordan vi kan minske omfanget av mikroplast i naturen.

– Mikroplast er et stort problem. Hvert år havner 700 tonn mikroplast i naturen bare her i Norge. Hvis dette fortsetter kan det bli veldig lite fisk i havet etter hvert, sier Vilma Andersson Reitan på «Team Splash». 

Morgendagens problemløsere

Siden oppstarten av FIRST® LEGO® League i 2000 har 200.000 barn og unge i Skandinavia deltatt.  Kunnskaps - og teknologikonkurransen er verdens største i sitt slag og har som mål å inspirere barn og unge i alderen 4-16 år til å bli morgendagens ingeniører, forskere og problemløsere. I løpet av perioden vil deltakerne oppleve utforskertrang og skaperglede, sette egne ideer ut i livet, og lære seg å programmere.

– Når vi velger å delta er det med tanke på realfagene. Man skal tidlig gi elevene tilpassede muligheter til å finne ut om de har en liten forsker eller ingeniør i seg, sier Else Margrethe Holst, rektor ved Stavsberg barneskole. 

Hun synes FIRST® LEGO® League også bringer fram noen gode kjerneverdier. 

– De blir ikke gode hvis de ikke evner å samarbeide. Så må de ut å søke kunnskapen der kunnskapen finnes. De blir uredde og vokser på disse prosjektene, det er en tydelig utvikling før og etter, sier Holst.

Plast i havet og på matbordet

«Team Splash» har designet en innretning som kan erstatte røret som fører vann fra vaskemaskinen ned i avløpet. Fire ulike filtre skal sørge for å filtrere ut lo, hår, større plast og gummi biter og til slutt også mikroplasten fra vannet, før det renner videre ned i avløpssystemet.  

– Mikroplasten som havner i havet blir spist av små organismer. De blir spist av små fisker, som igjen blir spist av større fisk. Til slutt havner det på vårt matfat, slik at vi også får det i oss. Og det er jo ikke bra, sier Gabriel Engdal.

Utvikler ideen videre med forskere og fagmiljø

FIRST® LEGO® League starter med regionsrunder rundt om i de Skandinaviske landene, der ca. 50 av de 900 lagene blir valgt ut til å delta. Konkurransen er hard. Vi konkurrerer mot lag fra hele Skandinavia som er i alderen 10-16 år. Vi vet jo ikke hva de andre har laget, så det er veldig spennende, sier June Stendahl-Thorsen.

I finalen på Fornebu gjør Victor og de andre elevene klar robotene til fremvisning for dommerpanelet. Men ikke alt går som det skal denne dagen.

– Det var noen oppdrag vi kunne klart, som vi vanligvis klarer ellers. Jeg er nok litt skuffet, men det kommer til å gå fint, sier Victor Andersson Reitan.

TEAM SPLASH: Oppfinnerne i «Team Splash» vil fjerne mikroplast i havet. Foto: Kjell Are Refsvik

Men det betyr ikke at ideen må skrinlegges. Basert på tilbakemeldinger fra dommere og fagmiljø har elevene allerede begynt å videreutvikle løsningen. Nå er de i dialog med en videregående skole for å få laget en prototype i plast. I tillegg er de i kontakt med Sintef og NTNU for å finne materialer til filtrene. 

–  Det var en veldig stor opplevelse å være her i dag. Nå skal vi utvikle ideen videre sånn at den kan realiseres i framtiden, sier «Team Splash» i kor.

Dette er Morgendagens helter

Equinor er stolt sponsor av framtidens realfagshelter gjennom sitt talentutviklingsprogram Morgendagens helter.

Her har Equinor et tett samarbeid med flere av landets vitensentre, støtter undervisningsprosjekter, kunnskapskonkurranser og prosjekter som oppfordrer til kreativ tenkning og problemløsning.

Vi tror at noen av framtidens aller viktigste helter vil være ingeniører og teknologer, og sammen med våre samarbeidspartnere ønsker Equinor derfor å bidra til økt interesse og motivasjon for å velge realfag. 

Les mer om Morgendagens helter her

Les også:

Koding4 Innlandet sml
Kodekraft lar elevene kode sitt eget energispill
Les mer
SIA Geeks of Norway 04 min
Astronaut roser norske elevers oppfinnelse
Les mer