DSC1887 DSC1909

Disse 15-åringene er framtidens problemløsere

Scroll

De tropper opp på skolen på planleggingsdager, og bruker fritiden sin på skolearbeid. For Olav og Sondre (15) har matematikk vært inngangsbilletten til en helt ny verden.

Jeg har alltid digget matte. Jeg vet ikke helt når det skjøt fart, men da jeg skjønte at man kunne gjøre skikkelig morsomme ting med matematikk – som programmering, gikk det fra å være skolearbeid til å bli en interesse, sier Olav Stokke Hammer.

15-åringen har, sammen med kameraten Sondre, utmerket seg i FIRST® LEGO® League. Konkurransen, som støttes av Equinor Morgendagens helter, går ut på at deltakerne utforsker problemstillinger innenfor et tema, og prøver å finne løsninger som voksne ikke har tenkt på. Deltakerne har åtte uker på å jobbe med løsningene, før de deltar i en regional finale. De to kompisene fra Bergen har klart å kvalifisere videre til seg til den skandinaviske finalen, som går av stabelen i Ålesund i mars.

DSC2004
FRAMTIDENS PROBLEMLØSERE: Olav (t.v) og Sondre er allerede blitt "ingeniører", takket være interessen for matematikk og deltakelsen i FIRST® LEGO® League. Foto: Jonas Nord Gusland

Skal inspirere til å bli morgendagens helter

Kunnskaps- og teknologikonseptet er utviklet for barn og unge mellom 4 og 16 år, og har som mål å inspirere deltakerne til å bli morgendagens ingeniører, forskere og problemløsere. Ser man på entusiasmen til kameratene fra Bergen, har man lykkes med nettopp det.

– Vi synes dette er skikkelig gøy! Vi bruker i hvert fall ti timer i uken på programmering og matematiske problemstillinger – mer fritid enn skoletid, faktisk, sier Olav.
DSC1825
SKOLEFAG BLE TIL HOBBY: De to 15-åringene bruker mye av fritiden sin på å programmere og perfeksjonere lego-roboten de skal konkurrere med. Foto: Jonas Nord Gusland

De to kameratene var 11 år da de ble introdusert for programmering. Det har gjort begge to sikre på at det er dette de vil jobbe med på fulltid om noen år.

– Jeg vet ikke hva som kom først – matte eller programmering. Uansett vet jeg nå at matematikk gjør meg bedre i programmering, og omvendt. Så det blir jo en ekstra drivkraft, kan du si. Det er veldig gøy å løse problemer. Eller se etter bedre løsninger enn de som allerede eksisterer, sier Sondre.

Lærer opp framtidens problemløsere

Esker med LEGO og byggesett står spredt rundt på kjemirommet på Holen skole i Bergen. Midt i rommet ruver to digre bord fylt av kraner, biler og broer – i LEGO, de og. Et av oppdragene i konkurransen er å bygge og programmere en robot i LEGO som brukes i robotkamp. Den må kunne utføre ulike oppgaver på kortest mulig tid, for at guttene skal klare å sanke en høyest mulig poengsum.


Olav og Sondre er i full sving, og taster inn ulike formler på skjermen foran seg. Selv om FIRST® LEGO® League-konseptet baserer seg på kreativ tenking og LEGO-bygging, er det i bunn og grunn matematikk-kunnskaper som gjør det mulig for guttene å briljere i konkurransen.

– Ikke få med rotet, da, sier Arild Mundal spøkefullt til fotografen.

Mundal er lærer i valgfaget teknologi i praksis ved Holen skole. I fire år har han fulgt de to 15-åringene i det som er blitt favorittfaget deres. Ifølge læreren, Arild, er de drivende dyktige.

– De kan sette seg ned og bruke lang tid på å pønske ut hvordan de kan spare et sekund eller to i finalen. Det er skikkelig hodebry, og krever stor kunnskap og kreative matematiske formler. Jeg er helt imponert.
Arild Mundal, lærer og lagleder.
DSC1959
DEDIKERT VEILEDER: Arild Mundal er lærer ved barne- og ungdomstrinnet på Holen skole i Bergen. Han har fulgt Sondre og Olav interesse for realfag og teknologi i tre år.

Vil jobbe med programmering

På veien har de to tenåringene – i tillegg til å ha det skikkelig gøy – plukket med seg masse kunnskap om samarbeid og matematikk. Olav og Sondre har også fungert som «semi-pedagoger», og vært med på å inspirere og lære opp studenter fra lærerhøgskolen i Bergen i FIRST® LEGO® League-konseptet. På den måten vil enda flere av framtidens lærere kunne oppmuntre og følge opp skoleelevers interesse for teknologi.

– Takket være disse to dyktige og engasjerte ungdommene, har vi inspirert morgendagens lærere til å satse på teknologi og realfag i klasserommet. For mange lærere er koding og programmering ukjent farvann, og dermed litt utenfor komfortsonen. Men realfag og teknologi er framtiden, og det er viktig at vi som lærere følger med i timen, sier Mundal.

Dette er Morgendagens helter:

  • FIRST® LEGO® League er verdens største kunnskap- og teknologikonkurranse for barn og unge.
  • Arrangementet FIRST® LEGO® League arrangeres av FIRST Scandinavia med støtte fra Equinors talentutviklingsprogram Morgendagens helter. Målet er å øke interessen for teknologi og realfag og stimulere dagens unge til å bli morgendagens ingeniører og forskere.
  • FIRST® LEGO® League finnes i tre divisjoner: Challenge for 10-16 år, Explore for 6-9 år og Discover for 4-6 år.
  • Den skandinaviske finalen går av stabelen 12. Mars 2022 i Ålesund.