TOPP FLL 2022 Sandnes03 TOPP FLL 2022 Sandnes03

– Vi fikk tårer i øynene og gåsehud

Scroll

Andre helgen i november inntok 25 dyktige lag fra Sør-Rogaland Vitenfabrikken i Sandnes – for å delta i den regionale finalen i FIRST® LEGO® League: – Elevene har hatt mestringsfølelse og stor glede av årets prosjekt.

Det sier Per Sigurd Bethuelsen, FIRST® LEGO® League -veileder og undervisningsinspektør ved Goa skole på Randaberg, utenfor Stavanger.

FIRST® LEGO® League er verdens største kunnskaps- og teknologikonkurranse for barn. Hvert år blir barn og ungdom tildelt oppgaver som speiler en stor utfordring i verdenssamfunnet. Deretter skal deltagerne jobbe i team, ledet av en veileder, i åtte uker for å finne en innovativ løsning på problemet. Problemløsningen presenteres i regionale finaler i ulike deler av landet.

– Det er fjerde året vi er med. Her ved Goa skole er vi kjempebegeistret for konseptet – og måten elevene lærer om samfunn, teknologi og miljø på.
Per Sigurd Bethuelsen, undervisningsinspektør ved Goa skole.
Artikkel FLL 2022 Sandnes01
PROGRAMMERING OG KREATIVITET: I FLL får barn og unge verden over utforsket og utfordret kreativiteten i seg. Målet er å peile flere inn på realfagsstudier og -jobber i framtiden. FOTO: Martin Knutsson

Gåsehudopplevelse

– I tillegg ser vi at elevene samarbeider veldig godt, og at de kommer seg over kneiker og uenigheter underveis. Det er svært verdifull læring for dem, legger Bethuelsen til.

Undervisningsinspektøren peker ut den regionale finalen som en fantastisk feiring og avrunding av det spennende prosjektet. Ved vitensentrene over hele landet, ble det den andre helgen i november avholdt regionale finaler i FIRST® LEGO® League. Vitenfabrikken i Sandnes var blant dem som huset den storstilte finalen:

– Flere av dommerne sa at de fikk gåsehud av noen av presentasjonene, og at dette er et av høstens store høydepunkter for dem. Under robotkampene er det en enorm stemning. Vi var flere som stod med tårer i øynene når vi så hvordan elevene støttet hverandre i opp- og nedturene de opplevde, sier Elin Ravndal Bell, markedssjef ved Jærmuseet.

I år fikk også de yngste barna være med på moroa. For aller første gang arrangerte nemlig Vitenfabrikken, sammen med Teknolab Skole, FIRST® LEGO® League for barn i alderen 6 – 9 år. Hele ti lag debuterte som mini-ingeniører og forskerspirer.

Et av våre viktigste oppdrag som vitensenter er å inspirere barn og unge til å bli interessert i teknologi, matematikk og realfag. Og det er jo nettopp dette FIRST® LEGO® League gjør. Vi som er til stede under den regionale finalen er ikke i tvil om at en får igjen det dobbelte – og vel så det – av å være med, enten som deltaker, lagleder, dommer eller crew.
Elin Ravndal Bell, markedssjef ved Jærmuseet.
Artikkel FLL 2022 Sandnes Storevarden United
SEIER: Storevarden skole hentet hjem en rekke premier under den regionale finalen i FLL. FOTO: Martin Knutsson

Superpowered

Årets oppdrag hadde navnet Superpowered, og temaet var energi. Her skulle deltagerne definere et problem knyttet til energi, og finne en innovativ løsning på problemet.

– I år ble vi spesielt imponert av Storevarden skole, som fikk både første- og andreplass i Championsprisen, i tillegg til flere andre priser. Det var tydelig at veilederne hadde satt seg godt inn i konkurransen, og hadde jobbet for at alle elevene var godt involvert i prosjektene, sier Bell og fortsetter:

– De hadde forsket, tatt kontakt med næringsliv og forskingsinstitusjoner med spørsmål, bygget prototyper som de hadde testet – og var samtidig ærlige om utfordringer de møtte på underveis og hvordan disse ble løst.

Artikkel FLL 2022 Sandnes02
FULLE HUS: Vitensentre over hele Norge huset årets regionale finale i FLL. På Vitenfabrikken i Sandnes var det fullt hus. FOTO: Martin Knutsson

Barna er framtiden

Både næringslivet og det offentlige er helt avhengige av kompetanse innenfor teknologi og realfag fremover. FIRST® LEGO® League er derfor en viktig konkurranse for å vekke nysgjerrighet tidlig og sikre rekruttering til realfaglige studier.

– Dette er en konkurranse der barn opplever læring, utvikling og mestringsfølelse. Og ikke minst får de kjenne på tilhørigheten av å være en del av et lag. Dette alene er nok til å oppfordre alle til å bli med, avslutter Bell.