Arild FLL Arild FLL

Fra et klasserom i Bergen til verdensfinale i Brasil

Scroll

Arild Mundal er en lærer litt utenom det vanlige. I sommer setter han seg på flyet til Rio de Janeiro i Brasil sammen med noen av ungdomsskoleelevene sine.

– Jeg hadde jo aaaldri sett for meg dette. En reise til Rio!

Arild Mundal ler på telefonen fra Bergen. Det er her han bor – og jobber. Som lærer ved Holen skole har han i en årrekke undervist i valgfaget teknologi og design, der First Lego Leauge-konseptet nå er en helt sentral del av undervisningen. Det kan han takke seg selv, og skoleledelsen for.

– Jeg begynte som veileder i FIRST® LEGO® League for 14 år siden, forteller Mundal. Han er godt over snittet begeistret for konseptet, som er utviklet for barn og unge mellom 4 og 16 år.

Når tørr teori blir bakt inn i et engasjerende format, blir læring skikkelig moro!
Arild Mundal, lærer ved Holen skole og veileder i FLL.

Men det er først og fremst i FIRST® LEGO® League: Challenge, der skoleelever mellom 10 og 16 år kan delta, at Mundal har gjort seg noen usedvanlig fine oppdagelser som lærer. Ikke bare er konseptet med på å skape en helt unik relasjon mellom lærer og elev:

– FIRST® LEGO® League: Challenge utfordrer deltagerne til å tenke som forskere og ingeniører. Og det får de faktisk til, disse ungdommene, ved å tenke utenfor boksen – og samarbeide som lag. De lærer seg nytten av å lytte til andres ideer og innspill, og de lærer hva som skal til for å gjøre teori om til praksis, sier han.

Gjennom sesongen får de påmeldte lagene definere en problemstilling innenfor det som er årets tema, og finne en løsning på denne. Laget skal også bygge, teste og programmere en LEGO Education SPIKE Prime eller en LEGO MINDSTORMS-robot for å løse oppdrag på en robotbane.

Ifølge Mundal vokser elevene enormt mye med oppgaven.

En uforglemmelig opplevelse

Og det er nettopp FIRST® LEGO® League: Challenge som fører Mundal og en gjeng 14-, 15- og 16-åringer til Brasil denne sommeren. Læreren har nemlig undervist, støttet og heiet elevene sine fram til topplasseringer i regional, nasjonal og skandinavisk finale.

I vinter fulgte ham dem til Ålesund. Nå står Brasil og Rio de Janeiro for tur for å konkurrere internasjonalt.

– Det hele begynte med at vi hadde et sonderingsmøte, der jeg møtte en svært positiv foreldregruppe som mente at dette ville være en once in a lifetime-opplevelse og var noe vi burde prøve å få til. Det var inngangen til at vi startet prosessen med å få dette til.

Det var slett ikke en slik opplevelse han hadde sett for seg da han lot seg begeistre den kreative måten han kunne formidle teknologi på i klasserommet. Som lærer var det først og fremst for å trå litt ut av komfortsonen, og følge med i timen og framtiden, at Mundal kastet seg med som veileder i FLL.

– Takket være dyktige og engasjerte ungdommer, klarer vi å inspirere morgendagens lærere til å satse på teknologi i klasserommet. For mange lærere er dette ukjent farvann, og dermed litt utenfor komfortsonen. Men teknologi er framtiden, og det er viktig at vi som lærere følger med i timen.

Nå håper Mundal at flere lærere og lærerstudenter følger etter. Han kjenner seg heldig som får undervise i et fag som engasjerer elevene så mye som det FLL gjør.

– Jeg blir jo skikkelig engasjert selv også, flirer han, og understreker:

– Dette elevenes prosjekt. Og det er de som har lagt ned utallige arbeidstimer og en imponerende innsats for å komme hit.
Arild Mundal, lærer ved Holen skole og veileder i FLL.
DSC1936

Har betydd mye for interessen vår

– Arild er en lærer som vil at elevene selv skal finne løsninger på oppgavene de får, og lære av det. Han deler ikke svarene, men oppfordrer elevene til å komme med kreative løsninger og innovative svar, sier Olav Stokke Hammer (15) når han blir bedt om å beskrive FLL-veilederen sin, og legger til:

– Arild har betydd mye for vår FLL-interesse. Selv om vi allerede var interessert da vi fikk han som lærer, har han utviklet interessen vår enda mer. Ikke minst har han lagt til rette for at vi kan følge drømmen vår om å vinne FIRST® LEGO® League, og hjulpet oss med å jobbe målrettet mot det.

Olav og kameraten Sondre har brukt både fritid, ferier, planleggingsdager og skoletimer på å utvikle robotens egenskaper og perfeksjonere programmene. Det har vist seg å være verdt det. Nå reiser de, sammen med syv andre skoleelever, to foreldre og en entusiastisk lærer, snart til andre siden av verden for å konkurrere.

– Vi gleder oss veldig til å reise til Brasil. Men det blir sikkert litt stress for Arild å reise så langt med ni elever til en stor by som Rio de Janeiro, he-he.