LYDO Bilde1 LYDO Bilde1

Fikk spille med Stavanger Symfoniorkester:

– Jeg har drømt om dette veldig lenge

Scroll

Skummelt, nervepirrende – og utrolig gøy! Det var noen av reaksjonene til elevene ved Storhaug skole i Stavanger, da de fremførte et egenkomponert musikkstykke foran en fullsatt konsertsal.

I gangene på Storhaug skole i Stavanger høres tramping, skriking og dundring på trommer i dagene før konserten. Spredd over hele klasserommet er elever i dyp konsentrasjon for siste finpuss på det musikalske verket de snart skal framføre.

– Jeg er litt nervøs når jeg spiller, men samtidig er jeg veldig stolt, sier Emma Elise Bill-Eriksen, som har spilt cello nesten halve livet.

Hun og medelevene har stukket av med seieren i LYDO, som er utviklet av Stavanger Symfoniorkester i samarbeid med Equinor Morgendagens helter. Målet er å stimulere til økt interesse for realfag med musikk som inngangsport. Opplegget er beregnet på elever i 5.-10. klasse.

En drøm som går i oppfyllelse

De kreative elevene ved Storhaug skole har en skolehverdag helt utenom det vanlige i ukene før urpremieren på det egenkomponerte musikkstykket de skal framføre sammen med Stavanger Symfoniorkester. Klassekameratene Emma Elise Bill-Eriksen, Mari Fyljesvoll og William Berge Gundersen er nervøse, men gleder seg aller mest til å vise frem det de har skapt.

– Jeg trodde ikke vi skulle vinne LYDO, så det var veldig stort. Jeg er veldig stolt av alle, sier Mari.

De tre elevene har vært i hard konkurranse mot nesten 500 andre elever. LYDOs skoleoppgave handlet i år om følelser, og musikkens virkning på kropp og sinn. Elevene har fått helt frie tøyler til å ta i bruk ulike virkemidler.

For å se filmen må du endre samtykket ditt til å akseptere cookies for "Markedsføring".

– At elevene fra Storhaug skole har komponert sitt eget musikkstykke er helt fantastisk. Skapelsen av musikken gir nye læringsmåter for barn innen realfag. Vi skaper kreative rom der barn og unge kan utforske musikkens verden og tenne sin glød for det kreative. Det er engasjerende å se hvordan elevene har utviklet et spennende musikkstykke hele veien fra idé til gjennomføring. Det blir et minne for livet å stå på scenen sammen med Stavanger Symfoniorkester, sier Liv Ims, konstituert sponsorsjef i Equinor Morgendagens helter.

– Det var skikkelig gøy å vinne! Jeg har drømt om å få spille med symfoniorkesteret veldig lenge. Nå skjer det, og det gjør meg skikkelig glad, bekrefter Mari – full av entusiasme.

Kreativt spillerom er viktig

I dagene før konsertene gjør elevene siste finpuss på verket. Det er slett ingen tilfeldig tramping, skriking eller dundring på trommer som ljomer ut i gangene på Storhaug skole. Alt er nøye planlagt, følger en bestemt rytme og er utviklet av elevene selv.

– Denne musikken har vi skapt helt selv. Det er fin musikk, før den blir intens – og så går tilbake til å være fin igjen, forklarer William.

Idéen begynte med at elevene utforsket og eksperimenterte med noter sammen.

– Det var vanskelig i begynnelsen, fordi vi ikke visste helt hvordan vi skulle gjøre det. Men så begynte noen å spille, og da hadde vi plutselig noe å bygge videre på. Det blir veldig kult å vise det vi har laget, sier Mari.

Takket være musikkfaget får elevene mulighet til å dyrke musikkens kreative sider og finne sin glød for kunst gjennom innsats og læring. Arbeidet baserer seg på Veslefrikk-metoden til SKAPIA. Metoden handler om bevisstgjøring rundt hva man gjør og hvorfor man gjør det, men gir ellers full kreativ frihet.

For musikklærer Liv Catrine Runesdatter er kreativt spillerom utrolig viktig. Hun brenner for faget og at elevene får eksperimentere.

– Det er enormt mye som bor i elevene, og jeg som lærer må utfordre meg på å slippe dem løs og stille de spørsmålene som gjør at de reflekterer selv.

En viktig nøkkel for å lykkes er, ifølge Runesdatter, å danne grupper som samarbeider godt.

– Elevenes kunnskap om og kjennskap til musikkens verden varierer. Derfor er det lurt å sette sammen en kombinasjon av de som er veldig glad i musikk og de som er enormt kreative. Kunsten som skapes i samspillet mellom elevene og de profesjonelle musikerne, bygger en helt unik arena der unge talenter kan finne sin glød. For mange av elevene er også musikken en inngang til realfag og bidrar til læring på nye måter.

LYDO bilde5
KLARE FOR SHOW: Gleden var stor da elevene endelig fikk fremføre verket sitt – og det for en fullsatt sal. Foto: Bo B. Randulff

Stolte elever etter gjennomført konsert

For elevene var gjennomføringen av konsertene preget av mange inntrykk. Det er tross alt ikke hvem som helst som får fremføre sitt egenkomponerte verk for en fullsatt konsertsal.

– Jeg var veldig stolt! Dette her har vi laget selv, og det høres sykt bra ut, forteller Emma etter framføringen.

Også klassevenninnen Mari hadde en god opplevelse på scenen.

– Det var litt skummelt fordi det var ganske mye folk. Men læreren vår var der, og det hjalp veldig. Det var veldig kult og veldig gøy å framføre dette, sier jentene.

Dette er Morgendagens helter

Equinor er stolt sponsor av framtidens kulturhelter gjennom talentutviklingsprogrammet Morgendagens helter.

Her ønsker Equinor å være en aktiv partner som støtter prosjekter som gir unge talenter en utviklingsarena. Hvert år deler Equinor også ut et eget stipend til et fremragende talent innenfor klassisk musikk.

Vi vet at veien til toppen kan være beinhard, og derfor vil Equinor bidra til at unge, dyktige utøvere kan lykkes med det store gjennombruddet.

Les mer om Morgendagens helter her