1800 Margaux Photo Cato Aurtun 2 1800 Margaux Photo Cato Aurtun 2

Med realfag kan de påvirke morgendagen

Scroll

De drømte om en jobb der de kunne gjøre en forskjell i verden. Koding ble inngangsbilletten. Margaux og Espen har kompetansen arbeidslivet roper etter.

– Ved å studere teknologi og realfag kan du påvirke den teknologiske utviklingen, sier Margaux Ledieu.

Hun har mastergrad i datateknologi og maskinlæring, og jobber som Data Scientist and Software Developer i Equinor. Her er hun en del av et tverrfunksjonelt team som jobber med å forbedre kvaliteten og øke tilgjengeligheten til produksjons-, borings-, geologiske og geofysiske data. Det høres mer komplisert ut enn det er:

– Det handler først og fremst om problemløsning. Vi bruker maskinlæring og kunstig intelligens til å bringe fram informasjon og innsikt vi tidligere ikke har hatt tilgang til, forklarer hun.

Lurer du på om koding er noe for deg? Prøv Kodekraftspillet

1400 Margaux Photo Cato Aurtun 3
ETTERTRAKTET: Margaux Ledieu har mastergrad i datateknologi og maskinlæring. Det åpner mange muligheter. Foto: Cato Aurtun

Inspirert av moren

Det er rundt tre år siden Margaux begynte i Equinor. Margaux kom til Norge via en mastergrad i hjemlandet Frankrike, før hun tok master nummer to i Sverige.

– Under studiene hadde jeg ikke gjort meg noen tanker om hvor jeg skulle jobbe. Utdannelsen min gir enormt mange muligheter! At jeg nå kan bidra til å utvikle løsninger som kan ha stor påvirkning på framtiden synes jeg er kult, sier Margaux.

Etter sommeren venter et nytt kapittel i karrieren. Da går turen til tech-giganten Microsoft, hvor hun skal jobbe med søkefunksjonalitet og programvare.

Hva inspirerte deg til å gå i denne retningen?

– Det var moren min. Hun var utvikler på 80-tallet, og den eneste kvinnen på arbeidsplassen sin. Så både jeg og mine to søstre har fulgt i hennes fotspor, sier Margaux.

Valget var imidlertid ikke åpenbart. Før studiestart hadde Margaux aldri programmert før, og hun så ikke på seg selv som en «tech-person» heller. Det var tanken om å kunne påvirke verden rundt seg som fristet til å gå i morens fotspor.

– Jeg valgte informatikk fordi det gir så mange muligheter i framtiden. Jeg liker måten man kombinerer logikk, nysgjerrighet og kreativitet på. Dessuten får man mulighet til å påvirke utviklingen av teknologien, sier Margaux.

En annen bonus er at du kan jobbe hvor du vil over hele verden, påpeker utvikleren.

– Jeg aner ikke hvor jeg er, eller hva jeg jobber med om fem år. Det er den spennende delen!
MDH Espen bredde 1400 0670

Enormt mange muligheter

– Realfag gir uante muligheter. Så mange at jeg faktisk var litt i villrede for hva jeg skulle gjøre etter endt studium, sier Espen Stokkereit. Han har mastergrad i økonomi, og doktorgrad i matematikk fra universitet i Oslo.

Da han var ferdigutdannet, innså han at det ikke er den konkrete kunnskapen fra studiet som gjør en egnet for en jobb – men heller måten man velger å benytte seg av lærdommen.

Derfor søkte Espen seg til Teach First Norway - et utviklingsprogram for nyutdannede ledertalenter med mastergrad eller PhD. Innen realfag. Teach First Norway ble etablert i 2009 som et samarbeid mellom Utdanningsetaten i Oslo kommune, Equinor og Universitetet i Oslo ved Institutt for Lærerutdanning og Skoleforskning. Formålet er å bidra til at flere elever fullfører og består realfagsopplæringen.

Nysgjerrig på programmering? Prøv Kodekraftspillet!

I to år, mens Espen gjennomførte Teach First Norway-programmet, var han en del av lærerstaben på Bjørnholt videregående skole.

– Behovet for flinke folk som brenner for realfag og teknologi er enormt. Som lærer ønsket jeg å inspirere, og bidra til å gi elevene mestringsfølelse i realfagene, sier Espen.

Han mener motivasjon er den viktigste forutsetningen for å lykkes med realfag.

– Mange tror at det bare er de som er flinkest i matte på skolen som kan lykkes med realfagsstudier. Slik er det ikke. Realfag handler mye om modning, og mange vil nok oppleve at det er enklere enn først fryktet. Men det krever vilje og arbeid, sier Espen.

Han tror at mange feilaktig ser for seg at realfag er tørt og kjedelig. Lenger unna sannheten kan du faktisk ikke komme, mener den tidligere læreren.

– Teknologi kan brukes i enormt mange fagområder, enten du vil bekjempe klimaendringer, hjelpe syke mennesker eller utvikle ny teknologi. Da kan realfag være inngangsbilletten.

Vil forme framtiden

I dag er Espen en del av Equinors toårige graduate-program, hvor han jobber med IT-infrastruktur, innovasjon og automatisering. Fordi jobben innebærer en del programmering, har han nylig lært seg koding.

Vil du lære å kode? Prøv Kodekraftspillet

Hvordan endte du her?

– Teknologien påvirker alt vi gjør og samfunnet rundt oss, og de siste ti årene har utviklingen eksplodert! Jeg ønsker å være en del av denne utviklingen, sier Espen.

Hva vil du si til de som vurderer å studere realfag?


– Ikke vær redd, bare gjør det. Du kan være med å forme framtiden!

Dette er Morgendagens helter

Equinor er stolt sponsor av framtidens realfagshelter gjennom sitt talentutviklingsprogram Morgendagens helter.

Her har Equinor et tett samarbeid med flere av landets vitensentre, støtter undervisningsprosjekter, kunnskapskonkurranser og prosjekter som oppfordrer til kreativ tenkning og problemløsning.

Vi tror at noen av framtidens aller viktigste helter vil være ingeniører og teknologer, og sammen med våre samarbeidspartnere ønsker Equinor derfor å bidra til økt interesse og motivasjon for å velge realfag.

Les mer om Morgendagens helter.